Palads-revolution i Tórshavns hotelverden

 

Hotel Hafnia har mistet sin mangeårige status som ’Byens hotel’ i den færøske hovedstad og har måttet se sig distanceret af konkurrenten Hotel Føroyar, der har gjort både transportselskaberne og det tidligere sømandshjem til en del af sit netværk.

 

HOTELBRANCHEN i Tórshavn (Færøerne) har gennem det seneste år været genstand for en udvikling – præget af tidens tand.

Først og fremmest skiftede det gamle, hæderkronede Hotel Hafnia, beliggende i hjertet af Tórshavn, ejer for et år siden, da familien Restorff besluttede sig for at sælge. Køberen var en lokal kutterreder, støttet af en norsk kollega, som betalte DKK 25 millioner for den virksomhed, der gennem mange år kort og godt har haft status som ’byens hotel’.

Den nye ejer ville dog ikke selv deltage i den daglige drift, men udnævnte hotellets bookingchef, Ása Johnsdóttir, samt en anden kvindelig ansat, Birna Gaard, til direktører. At begge de unge damer havde flere års ansættelse på hotellet bag sig og i øvrigt havde det absolut bedste ry som værende både energiske og pligtopfyldende, var tilsyneladende ikke nok. Der forsvandt noget atmosfære, da den gamle ejerfamilie gik ud gennem døren for sidste gang.

Restorff-familien kom oprindeligt fra Hansa-staden Lübech til København og slog i begyndelsen af 1800-tallet et antal forretninger op i den danske hovedstad. De var ægte købmænd. Og da statsmonopolet på Færøerne ophørte i 1850’erne, besluttede en del af familien, der også havde uddannelse som bager, sig for at rejse dertil for at være med ved etableringen af det første, private erhvervsliv på de nordatlantiske øer nogensinde. Et bageri, flere købmandsbutikker, ø-gruppens første bryggeri, en flåde af mindre fartøjer, en fabrik for produktion af klipfisk samt hotellet er blot nogen af de aktiviteter, familien har besiddet.

At de to brødre – Johan Restorff og lillebror M. C., som udgør tredje generation i den indvandrede familie – valgte at sælge Hotel Hafnia for godt og vel et år siden, var et direkte resultat af det faktum, at deres børn ikke havde lyst til at fortsætte driften. Et af børnene er vinkyperen Jan Restorff, restaurantchef på Søllerød Kro, der har etableret sig med familie i Danmark, og som ikke har planer om at flytte tilbage til Færøerne. De øvrige børn bor ganske vist i Tórshavn, og selvom de har arbejdet på forældrenes hotel, så har de ønsket at gå egne veje.

 

Restauranter og catering

Det Restorffske farvel til Hotel Hafnia, i kombination med udviklingen i samfundslivet i den færøske hovedstad, synes at blive en del af Hotel Hafnia’s skæbne.

Allerede på nuværende tidspunkt overvejer den ny ledelse på hotellet at lukke hotellets restaurant og fortsætte driften som bed-and-breakfast-hotel. Baggrunden herfor er, at mens Tórshavn i den alkoholforbudte epoke fra begyndelsen af 1900-tallet frem til for 15 år siden kun havde et pizzeria eller to, så findes der i dag et antal aldeles udmærkede restauranter i byens centrum. Disse nye spisesteder som steakhouse, fiskerestaurant og almindelige restauranter frekventeres af den moderne familie – den generation, der bruger penge på sig selv – og det sker på bekostning af den gamle hotelrestaurant på Hafnia, der har haft svært ved at forny sig. Og anerne alene har ikke kunnet gøre det.

Ved siden af de egentlige restauranter har Tórshavn desuden fået nogle catering-virksomheder, der leverer mad ud af huset – først og fremmest til firmaer, der skal have personalefest, jubilæum etc. Mange af kunderne til disse cateringfirmaer holdt tidligere deres arrangementer i Hafnia’s selskabslokaler, Parnas henholdsvis Panorama. (Parnas er opkaldt efter det færøske forfatterforbund, der holdt sit første møde her.)

Meinhard Jensen er manden bag et af disse cateringfirmaer. Han huskes som forpagter af Hotel Føroyar ved hotellets start i 1983, og i øvrigt er han far til hotellets nuværende direktør, Johannes.

En anden catering-profil i Tórshavn er den unge Michael Jensen. Han startede som opvasker på Hotel Hafnia og rejste siden til Paris, hvor han tog tjeneruddannelse på en hotelskole i byernes by.  Derefter fik han en management-uddannelse på Hotelskolen i København, og for nogle år siden vendte han tilbage til Hafnia.

I fjor fik han lyst til at stå på egne ben og startede firmaet MJ Catering. Hans forretningsidé går først og fremmest på at levere et totalkoncept – alt fra indbydelsen til et party til rengøringen bagefter. Han har så travlt, at han i næsten bogstavelig forstand ligger vandret i luften.

At hotelbranchen i Tórshavn har fået konkurrence, er både sikkert og vist …

 

A. P. Møller

Kun et par hundrede meter fra Hafnia, helt ned til småbådshavnen med bl. a. lystbåde, ligger Sømandshjemmet, som rederiet A. P. Møller støttede med en check på det runde beløb af DKK 1 million, da det i slutningen af 1990’erne var genstand for en renovering. Gennem alle år har A. P. Møller beskæftiget færøske søfolk, og derfor fandt hr. Møller alias skibsreder Mærsk McKinney Møller det passende med et lille bidrag til Sømandshjemmet i den færøske hovedstad.

Da Missionen på Færøerne, ejeren af Sømandshjemmet, modtog checken fra APM, var det på et tidspunkt, hvor Sømandshjemmet så småt var ved at ændre karakter til almindelig hotelvirksomhed, og den forvandling er i dag fuldendt, så nu er der tale om et forhenværende sømandshjem med status af et ganske almindeligt turisthotel under navnet Hotel Tórshavn – med spiritusbevilling og med Tryggingarfelagið Føroyar (Forsikringsselskabet Færøerne) som ejer.

Hotellet har 43 værelser, heraf nogle mindre suiter med en glimrende udsigt til havnen.

 

Hotel Føroyar

Driften af Hotel Tórshavn er lagt i hænderne på Hotel Føroyar – et 23 år gammelt hotel beliggende på en fjeldside et par kilometer fra byens centrum og med en udsigt over både by og havn, som siger Spar To til det meste.

Hotel Føroyar har, siden starten i 1983, ført en omskiftelig tilværelse med flere forskellige ejere og endnu flere direktører, mange forskellige køkkenchefer, et par konkurser og sågar også et ’frem-og-tilbage-navneskift’ fra Hotel Føroyar til Hotel Borg og tilbage igen til Hotel Føroyar.

Trods ustabiliteten omkring hotellet har det alligevel klaret at trække kunder til sig – både turister i almindelighed, Smyril Line’s ankommende passagerer i særdeleshed, konferencer i mindre omfang samt Hotel Hafnia’s gamle kernepublikum bestående af sølvbryllupsfester og lignende familiearrangementer.

Nogenlunde samtidigt med, at Hafnia for et år siden skiftede ejere, kom også Hotel Føroyar på nye hænder, idet rederiet Smyril Line, der på det tidspunkt ejede hotellet, kom i pengenød og derfor solgte til førnævnte forsikringsselskab for omkring DKK 50 millioner.

 

Driftsselskab

Tilsyneladende agter forsikringsselskabet at beholde Hotel Føroyar, hvis daglige ledelse nu er lagt i hænderne på et driftsselskab, bag hvilket står hotellets direktør, Johannes Jensen, restaurantchefen Tummas Láadal, chefkokken Gundur Forssdal og receptionschefen Unn Hilduberg med i alt 49 pct. (Johannes, der har været hotellets direktør gennem de seneste fire år, har 40 pct., mens de tre kolleger har hver tre.)

Desuden er Atlantic Airways gået ind med 10 pct., og det forventes, at Smyril Line sætter sig på ligeledes 10 pct. I hvert fald har rederiet fået en option på en sådan ejerandel.

De resterende 41 pct., evt. 31 pct., ligger hos forsikringsselskabet.

Samme driftsselskab forestår ledelsen af Hotel Tórshavn og driften af cafeteriet i Nordens Hus.

Johannes fortæller, at Hotel Føroyar vil være et alsidigt hotel, der satser bredt. Men grundstammen i virksomheden skal udgøres af konferencer, og man sigter målbevidst mod at blive kendt som et første klasses konferencested.

Hotellet, der har lidt flere end 100 værelser, er for nylig blevet medlem af organisationen Danske Konferencehoteller, og det medlemskab forventer Johannes sig meget af. Han tror, man fremover får rigtigt mange konferencer fra Danmark.

Tidligere har Hotel Føroyar været medlem af BestWestern, men den organisation har man meldt sig ud af. Udmeldelsen var, ifølge Johannes, et resultat af, at man fandt, man ikke var det rigtige produkt til BestWestern’s portefølje. Han understreger, at udmeldelsen under ingen omstændigheder var et led i den nærmest organiserede masseflugt, BestWestern var genstand for i 2003.

 

Samordnede ressourcer

Ved at have både Atlantic Airways og Smyril Line – de to transportselskaber, der tilsammen står for 99 pct. af passagertrafikken til og fra Færøerne – knyttet til sig opnår Hotel Føroyar indiskutabelt en klar favørstilling i forholdet til Hotel Hafnia. Som medejere af driftsselskabet vil de to transportører selvsagt have en interesse i at sluse passagererne frem til Hotel Føroyar. Det gælder også for det vandrerhjem, der udgør en del af Hotel Føroyar, og som er særligt interessant for Smyril Line’s unge rygsæks-passagerer.

Det fælles ejerskab af Hotel Føroyar og Hotel Tórshavn får ikke mindst betydning, når man sælger en konference, der kræver mange værelser. I stedet for Hotel Føroyar’s kun 100 værelser vil man fremover disponere en samlet værelses-kapacitet på næsten 150.

Tilsvarende får linken til Nordens Hus betydning derved, at aula og auditorium i den institution kan bruges som konferencelokaler i tillæg til lokaliteterne på Hotel Føroyar.

 

Støtter initiativer

Atlantic Airways har, trods sit medejerskab af driftsselskabet på Hotel Føroyar, ingenlunde tænkt sig at slå hånden af Hotel Hafnia. Herom siger Magni Arge, administrerende direktør i Atlantic Airways:

’Vi agter ikke at begrænse vort samarbejde på hotelsiden til kun at omfatte Hotel Føroyar. Tværtimod ser vi meget gerne, at det hæderkronede Hotel Hafnia klarer sig, og vi går gerne ind i et samarbejde med det hotel – parallelt med vort samarbejde omkring Hotel Føroyar.

Generelt ser Atlantic Airways store muligheder i et tættere samarbejde med alle hoteller i Tórshavn, ikke mindst hvad angår udvikling af turisme/konference/incentive i shoulder- og off-season.

Samtidigt byder vi velkommen til alle initiativer, der kan medføre større hotelkapacitet i Tórshavn, især i højsæsonen, for det har vi brug for, hvis vi fortsat skal øge volumen i turismen i højsæsonen.’

 

Palads-revolution

Sammenfattende kan udviklingen i Tórshavns hotelverden gennem det seneste år betegnes som noget af en palads-revolution, hvor Hotel Hafnia har mistet sin rang som ’byens hotel’ samtidigt med, at konkurrenten Hotel Føroyar har skabt sig en stærk position med etablering af et netværk, der samler flere ressourcer under én hat.

Tilføjes skal, at Tórshavn fortsat har et antal mindre overnatningssteder á la bed-and-breakfast. Det drejer sig om Skansin, Bládýpið m. fl. samt hotellejlighederne Undir Fjalli.

 

TRAVEL PEOPLE MAGAZINE – JAN/FEB 2006