Laks og højreb

i nye omgivelser

 

Op til sit 50 års jubilæum næste år er Hotel Imperial, nyt medlem af Arp-Hansen-familien, genstand for både fornyelse og udbygning.

Den mangeårige Imperial Garden er skrottet, og hoteldirektøren Peter Borup satser fremover på grill-klientellet.

 

HOTEL IMPERIAL ved Vesterport i København har rystet lidt af støvet af sig og gør sig i øjeblikket klar til at fejre sit 50 års jubilæum næste år.

Siden opførelsen og åbningen i 1957 har hotellet godt nok gennemgået diverse renoveringer, først og fremmest hvad værelserne angår, men nu har den nye ejer, Arp-Hansen Hotel Group, taget det helt store spring, idet man har sagt farvel til den nostalgiske og atmosfærefyldte Imperial Garden, der siden starten for 50 år siden har været hotellets varemærke med gravad laks og højreb som fast punkt på menukortet.

Først og fremmest er palmetræerne i Imperial Garden fjernet, med undtagelse af et enkelt, og der er kommet nyt interiør med nye møbler og nyt design. Uden at kalde Imperial for et design-hotel, så går indretningen af både den åbne lobby og restauranten i den retning. Det gør navnet også, idet restauranten fremover hedder The Grill Room – nutidens restaurantkoncept.

Den lobby, der findes i forbindelse med baren, er derimod den klassiske med Børge Mogensen-møblerne, og dens popularitet afsløres af de efterhånden vel slidte sofaer og lænestole. Her er den gamle atmosfære bevaret, og her samles ikke mindst stamgæsterne.

 

’Mellem-generationen’

Peter Borup (46), hotellets direktør, synes, at Arp-Hansen Hotel Group og Interiør Gruppen i fællesskab har skabt en fornyelse, der forener klassikeren Imperial med det moderne business- og turisthotel. (Interiør Gruppen har også haft opgaven at indrette Hotel Square på Rådhuspladsen i København, ligeledes et Arp-Hansen-hotel.)

’Selvom man ikke skal kaste gode klassikere overbord, må vi blot konstatere, at der i dag ikke er et publikum til Imperial Garden, som den har eksisteret gennem fem årtier,’ konstaterer Peter.

I mange år havde Imperial Garden to kategorier af gæster – dels de mennesker, der boede på hotellet, dels det bedre borgerskab fra først og fremmest Frederiksberg:

’Men,’ siger Peter, ’den tid, da SAS-chefen Frede Ahlgreen Eriksen tog fru Birte under armen og gik aftenturen fra Vestersøhus til Imperial for at indtage laks og højreb med nogle af husets bedre vine til, er forbi. Med al respekt for den ældre generation må vi konstatere, at de mennesker i dag hygger sig på anden vis, bl. a. med rejser. Udviklingen i samfundet har gjort, at vi nu skal rette søgelyset mod ’mellem-generationen’, dem på mellem 30 og 50 år, for hvem tingene skal være ukomplicerede og lige at gå til. Grill Room-konceptet er svaret herpå.’

’Desuden,’ siger Peter videre, ’skal vi medtage i vore beregninger, at repræsentationskontoen ikke eksisterer i samme omfang som tidligere, og den repræsentation, der stadigvæk finder sted, sker fortrinsvis midt på dagen, kun i sjældnere tilfælde om aftenen. Og selvom mange af nutidens yngre mennesker har godt med penge mellem hænderne, så er der også et hav af fristelser blandt det store vareudbud på markedet. Kort og godt er der mange bejlere til de penge, der findes til forbrug, så konkurrencen om ’de nyrige’ er stor.’

Peter pointerer, at laks og højreb fortsat findes på menukortet torsdag, fredag og lørdag, men det hovedsalige på menukortet vil være grill-retterne, og derudover bliver det i første række skaldyrene, der vinder indpas.

 

Air Condition

Mens Advokat C. E. Jensens Fond var ejer af Hotel Imperial, blev hotellet renoveret flere gange. Det gjaldt ikke mindst værelserne. Men denne gang er netop værelserne blevet genstand for et lift-up udover, hvad der før er sket, bl. a. ved at samtlige værelser har fået air-condition installeret. Om så vejrguderne byder Hotel Imperial’s gæster på så høje temperaturer, at der bliver et reelt behov for denne nye facilitet, vil kun tiden vise.

Manglen på air condition på samtlige værelser er sædvanligvis den detalje, der forhindrer hoteller i at få fem Horesta-stjerner. Dermed er de ikke et luksushotel. Men efter at Hotel Imperial nu har investeret i den facilitet, mangler man stort set kun the doorman til at hjælpe gæsterne med bagagen, når de ankommer henholdsvis afrejser, for at have rang af luksushotel. En doorman er nemlig også en af betingelserne for at erhverve fem Horesta-stjerner.

Da Arp-Hansen overtog Imperial, havde hotellet 164 værelser, og det antal blev i fjor forøget med 50, så man nu har i alt 214 værelser at sælge.

Imidlertid agter Arp-Hansen at gå endnu videre. Således har man aftalt med Imperial-bygningens ejer, at efterhånden som lejerne i huset rykker ud, så overtager man stadig flere kvadratmeter med henblik på en yderligere udvidelse af hotelvirksomheden. I alt budgetteres med 300 værelser inden udgangen af 2008.

Den totale investering er budgetteret til i omegnen af DKK 100 millioner.

 

Konkurrence

Mens Københavns fyndige turist-general, Lars Bernhard Jørgensen, sidder og fryder sig over de mange nye hotelværelser, ser flere branchefolk i den københavnske hotelverden med stigende uro på den nye, store hotelkapacitet, som de vånder sig over, idet de vurderer den til at være langt over behovet med deraf lavere gennemsnitspriser for værelserne som resultat og det til skade for den samlede indtjening.

’Selvfølgelig falder gennemsnitsindtjeningen, hvis værelserne ikke bliver solgt,’ erkender Peter. ’Men hvem kan sige det nøjagtige antal værelser, en hovedstad som København skal have for, at alle bliver tilfredse. En fuldstændig analytisk dokumentation for behovet er umulig at udarbejde. Derfor er investering i hotel selvsagt et risikobetonet fænomen på samme måde, som de fleste investeringer i erhvervslivet er det.’

Han tilføjer, at det som i al anden form for forretning gælder om at have den rigtige vare og om at være dygtig til at sælge den. Anderledes kan det ikke være, mener Peter.

I Sonja Mathisen-epoken og ligeledes, mens Peter Jørgensen var direktør, havde daværende salgschef Charlotte Wylick ansvaret for salg og marketing. Hun havde altid fingeren på pulsen og vidste til enhver tid, hvornår man skulle lægge kræfter i det amerikanske marked og hvornår i det japanske. De to markeder var hun specialist på. Alligevel var der også en risiko dengang.

Tilbage i 1960’erne var hotellet i særlig grad besøgt af islændinge. Det skyldtes, at det daværende islandske luftfartsselskab Loftleiðir brugte Imperial som crew-hotel samtidigt med, at Loftleiðir markedsførte det overfor de mange islændinge, der dengang led af konstant tørst uden mulighed for at købe øl i hjemlandet. Disse islændinge valfartede til København og havde Imperial som deres primære opholdssted.

I dag markedsføres Imperial i samlet gruppe med de øvrige 10 hoteller, der udgør Arp-Hansen Hotel Group. Birthe Becker Schultz er virksomhedens salgs- og marketingchef.

Ved siden af en egen direkte markedsføring på messer etc. indgår Arp-Hansen-hotellerne i det internationale hotelreservationssystem Supranational, hvor London-danskeren Niels Christian Pedersen er en af hovedinvestorerne. I 1980’erne var Niels Christian ejer af Grand Hotel på Vesterbrogade i København, men solgte det til netop Arp-Hansen, i hvis besiddelse det fortsat befinder sig.

 

Kongresser og konferencer

Peter Borup er søn af den legendariske Thai Airways-chef Gorm Borup, der styrede Thai’s operationer i hele Europa fra selskabets europæiske hovedkontor i København. Det gjorde han i perioden fra dets etablering i 1960 frem til udgangen af 1982, hvorefter thaierne ville have en af deres egne i stolen i København, ligesom de mange SAS-folk i ledelsen i Bangkok fra samme tidspunkt blev færre og færre år for år. Gorm lever fortsat og har bopæl i Frankfurt.

Peter valgte hotelfaget i stedet for luftfarten. Inden han kom til Arp-Hansen, var han direktør for Accor-hotellerne i København, og før den tid var han i en årrække chef på fornemme Hotel Palace på Københavns Rådhusplads med de berømte lurblæsere lige udenfor døren.

Peter finder Danmarks succes-position på det økonomiske verdenskort som en trumf for hotelindustrien. De stadig flere udenlandske firmaer, der etablerer sig i København, medfører en stigning i besøg af udenlandske forretningsfolk fra hele verden, ligesom mange udenlandske eksperter og rådgivere opholder sig her i landet for længere eller kortere tid, og tilsammen indebærer disse faktorer øget salg i både restauranter og detailbutikker.

Kongresser og konferencer kan København, set med Peters øjne, ikke sætte højt nok:

’Selvom de giver nogle gevaldige udsving i bookingafdelingen, så er de indbringende hele vejen rundt. Hoteller, restauranter, taxi og butikker af næsten alle afskygninger tjener på disse arrangementer,’ konstaterer han.

 

Turismen

Også egentlige turister har, ifølge Peter, enorm betydning for hotelstatistikken, selvom han på det område løfter en advarende pegefinger:

’Nok har København en turistorganisation, der er mere oppe på mærkerne end, hvad vi tidligere har set i hovedstaden, men alligevel skal vi konstant være opmærksomme på, hvad det er, turisterne efterspørger, og vi skal vurdere, om vi lever op til de krav, der stilles. At sælge os selv på vort gemyt tror jeg ikke et øjeblik på. Eksempelvis er der næppe nogen turist, der rejser til København blot for at bo på et hotel. Vi har jo ingen Mandarin-hoteller her til lands, og Raffles Hotel ligger som bekendt i Singapore.’

’Men teaterstykker på engelsk kunne utvivlsomt være tillokkende på mange udlændinge,’ tror Peter, der dog konstaterer, at vi, bortset fra Hamlet-spillene på Kronborg Slot, ikke er leveringsdygtige i den vare. ’Teatercheferne er nok bange for en økonomisk lussing, hvis ikke publikum-tilstrømningen er tilstrækkelig stor. Og måske har de ret i den betragtning, men så må Kulturministeriet gå ind med de fornødne garantier, i hvert fald i de første tre til fem år, så vi kan se, om et sådant projekt har nogen bæredygtighed. I øvrigt tror jeg, at teater på engelsk også kan tiltrække et stort antal danskere.’

Peter noterer videre, at hverken ballet eller opera, som udlændinge ikke behøver at kunne dansk for at forstå, stort set ikke findes i sommertiden.

For Hotel Imperial’s del udgøres 70 pct. af hotelgæsterne af udlændinge. Ved siden af amerikanere og japanere satser man benhårdt på de europæiske markeder, som man betegner som ’de sikre’, og i den forbindelse erindrer Peter om hotellets nære samarbejde med både Sydsvenska Dagbladet i Malmö, der har en stor rejseafdeling, og med DFDS, der sælger mange pakkerejser til København på det norske marked:

’Vi har så mange svenske turister, at alene disse giver os det grundlæggende dækningsbidrag,’ noterer han.

 

Sonja Mathisen

Den omfattende renovering af hotelværelserne og ikke mindst forvandlingen af den klassiske Imperial Garden Restaurant til det modernistiske Grill Room er ikke det samme som, at man har sagt farvel til fortiden, der i overmåde grad var præget af Sonja Mathisens tilstedeværelse. Hun, der kom fra Randers, blev ansat som direktør for hotellet allerede, før det åbnede i 1957, og i den position virkede hun helt frem til sin 70 års dag for snart 12 år siden. Hun skabte en ånd på hotellet på samme vis, som medarbejderne hos A. P. Møller er præget af den kultur, der eksisterer dér. Og det var da også kendetegnende for Sonja, da hun besluttede sig for at stoppe, at hun så anmodede bestyrelsen om at ansætte Peter Jørgensen fra SAS-hotellerne som sin efterfølger – ikke fordi han havde arbejdet hos SAS, men på grund af at han var udlært hos Sonja på Imperial. Dermed følte hun en vis garanti for, at tingene rullede videre, som de altid havde gjort.

Når gæsterne i dag ankommer til Hotel Imperial, er den første, de møder, Sonja Mathisen. Bag glasruden ved indgangsdøren til højre hænger et maleri af Sonja i skikkelse af maleren Carlo Rosbergs streg for mere end 20 år siden.

Ved hotellets 50 års jubilæum næste år vil Sonja være en selvskreven gæst. Hun glæder sig allerede. Og det gør også Peter Borup. ¤

 

 

billedtekster:

 

902+903: Peter Borup, direktør for Hotel Imperial, i The Grill Room, identisk med den tidligere Imperial Garden. Den gamle, hyggelige palmehave havde overlevet sig selv og er derfor blevet afløst af en restaurant efter det nye, internationale grill-koncept.

 

904+905: Baren og loungen med Børge Mogensen-møblerne har man ikke rørt. Den er fortsat omsværmet af hotellets gæster og bruges også som rendezvous af lokale forretningsfolk.

 

906: Den store, åbne lobby ved receptionen har fået nye møbler og smager nu af et designhotel.

 

907: Gennem mange år har Hotel Imperial lagt lokaler til møder og konferencer. Lokalet, der ses på billedet, hedder Sonja Mathisen.

 

908: Peter Borup med nogen af sine nærmeste medarbejdere -