Preben Hansen ’opfandt’

Bulgarien som feriested

 

I mange år var Preben Hansen næsten ene om at sælge ferierejser til Bulgarien. Men i dag har han mange konkurrenter. Alle store rejsearrangører har nemlig taget Bulgarien med i sine programmer, og det nye EU-land er i stor udstrækning blevet en hitter på linie med flere sydeuropæiske destinationer.

 

PREBEN HANSEN, direktør for Balkan Holidays i Danmark, var den første til at introducere det kommunistiske Sortehavs-land Bulgarien som feriested for danskere. Det er nu tre til fire årtier siden.

Bortset fra Spies Rejser, der i en kort periode i 1970’erne forsøgte sig med denne østeuropæiske destination på det danske marked, var Balkan Holidays gennem mange år alene om at tilbyde Bulgarien til danskerne, og Preben lægger ikke skjul på, at det i de første årtier var noget af en prøvelse at markedsføre det bulgarske produkt.

’Bulgarien som feriedestination var absolut ikke i nogen topklasse,’ erkender Preben i dag. ’Men bulgarerne havde selv en tro på, at deres land virkede tiltrækkende på udenlandske ferieturister, og det var det bulgarske turistministerium, der på daværende tidspunkt stod som ejer af Balkan Holidays. De havde placeret en bulgarsk turistmand på kontoret i ejendommen Buen i København. Jeg var, som jeg er det i dag, ansat i firmaet – blot med den forskel, at det nu er mig, der er chefen, idet den bulgarske direktør blev trukket hjem for snart mange år siden.’

’Bulgarerne var, ’fortæller Preben videre, ’vel vidende om danskernes iver efter at rejse på charterferie, og det bulgarske set-up på det danske marked drejede sig i første række om at skaffe udenlandsk valuta til den hjemlige statskasse. Bulgarerne mente nemlig, at rejselysten blandt danskere var så betydelig, at der helt automatisk også måtte komme dem noget til gode.’

Flertallet af turister ved den bulgarske Sortehavs-kyst frem til 1980’erne udgjordes af russere,

oftest almindelige mennesker af arbejderklassen, der på den måde blev belønnet for veludført arbejde; men der var også mange partipampere, hvor et ophold ved Sortehavs-kysten var et privilegium, der var en del af deres kontrakt med partiet. Men ifølge Preben skulle disse gæster have alting gratis, så dem tjente bulgarerne ingen penge på, og desuden var deres rubler ikke meget værd i internationalt sammenhæng.’

 

65 fly om ugen

Som årene gik, og specielt efter kommunismens sammenbrud i 1991, blev det bulgarske ferieprodukt gradvist forbedret. Privatiseringen af de tidligere statsmonopoler ændrede radikalt på udviklingen i Bulgarien – i modsætning til nabolandet Rumænien, hvor initiativerne ikke var tilnærmelsesvis så store.

Balkan Holidays kom også på private hænder. Selskabet, der ligeledes findes i London, Zürich og Beirut, er ejet af First Investment Bank, og i den koncern indgår både hoteller og sågar et moderne luftfartsselskab med samme navn.

’Selvfølgelig kan vi ikke sammenlignes med de store, vesteuropæiske rejsekoncerner,’ erkender Preben. ’Men forskellen mellem, hvordan vi fungerer i dag og så på tiden tilbage i 80’erne, er himmelvid, og Bulgarien har gennem de allerseneste år skabt sig en god platform på det europæiske feriemarked.’

For at illustrere udviklingen nævner Preben, at mens Balkan Holidays før var ene om at flyve mellem Danmark og Bulgarien, så afgår i den kommende sommer alene fra Københavns Lufthavn ikke færre end 65 fly om ugen til lufthavnene i Varna og Bourgas ved Sortehavet, mindre end en times buskørsel fra turiststederne Golden Sands og Sunny Beach.

’Disse tal viser med al tydelighed, at Bulgarien udgør et produkt, der er efterspørgsel på,’ konstaterer han. ’Jeg fristes næsten til at sige, at mens vi i tidligere tider ikke havde nogen konkurrence, så er den nu større end, hvad vi rent faktisk bryder os om …’

Han tilføjer, at han, reelt set, selvfølgelig ikke finder, at konkurrencen kan blive for stor:

’Jo flere turister, desto bedre for landet,’ fastslår han.

 

Tyrkiske fingeraftryk

Preben Hansen er ikke det mindste i tvivl om, at den positive udvikling for Bulgarien fortsætter i flere år fremover:

’Billedet viser, at prisniveauet i de traditionelle turistlande i Syd-Europa stiger år for år, og mange turister klager over servicen. Men i Bulgarien er priserne helt i bund, også efter at landet er blevet en del af EU; og de mennesker, der arbejder på feriestederne, er så begejstrede for deres nye status som turistland, at de gør deres yderste for at servicere deres udenlandske gæster på ypperste måde.’

Preben pointerer, at Bulgarien tillige er et naturskønt land, der byder på et væld af kvaliteter for de mennesker, der vil opleve både kultur og natur. Derfor sælger Balkan Holidays også rundture i det tidligere kommunistland, hvor de rejsende oplever mødet mellem fortid og nutid.

’Med Bulgarien er det som med så mange andre lande, at udviklingen går hurtigst i byerne, mens landdistrikterne, stort set, tager sig ud, som de altid har gjort,’ oplyser Preben.

Han erindrer om, at Bulgarien, som flere andre Balkan-lande, har været under tyrkisk herredømme i næsten 500 år, og tyrkernes fingeraftryk i form af borge og slotte henstår i dag i deres oprindelige skikkelser.

 

Håndskrevne kuverter

Ligesom der findes danskere, der gerne fortæller, at de har besøgt Mallorca 25 gange eller flere, så kan også Preben berette om kunder, der vender tilbage til Bulgarien år efter år:

’Vi har mange faste kunder,’ oplyser han. ’Og de er så begejstrede for det gamle Balkan-land, at de helt har tabt deres hjerte til det. Det er folk, der ikke har noget ønske om at rejse til andre lande, og desuden føler de sig godt tilpas med at rejse med Balkan Holidays, hvor de kender rutinerne. De vælger således samme rejsearrangør hvert år.’

En af traditioerne hos Balkan Holidays er, at bureauets program udsendes i kuverter, hvor navn og adresse på modtageren er håndskrevet, og hvor der sidder rigtige frimærker på kuverten i stedet for franko-stempling:

’Det ville selvfølgelig være 100 gange lettere at påsætte en label med navn og adresse. Men det virker langt mere personligt, når kunderne modtager vort program i en håndskreven kuvert, og jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at vi sælger mange rejser alene på den konto,’ fortæller Preben.

En halv snes dage før vinter- henholdsvis sommerprogrammet kommer fra bogtrykkeren, sætter han sig sammen med sine to medarbejdere, Gilbert Martini Sabbagd henholdsvis Peter Mikkelsen, ved et stort bord på bureauet i Rådhusstræde i det indre København, og så går de ellers i gang med at skrive kuverter. Selvom der skrives fra morgen til aften, kun afbrudt af en fem minutters pause hver time, tager det en uge at skrive de i alt 5.000 kuverter:

’Det er besværet værd,’ garanterer Preben.

 

Preben Hansen fylder 60 år onsdag 21. marts.

Der er reception i Restaurant Hercegovina, Bernstorffsgade 3, København V., kl. 15-18.

 

TRAVEL PEOPLE MAGAZINE – JAN. KVT. 2007