Jet
Time – luftens succes
Når
charterflyselskabet Jet Time har fået medvind så at sige fra
starten, skyldes det en konsekvent kurs om kun at arbejde med Business-to-Business – samt om forsigtighed.
Af Preben Jack
Petersen.
DEN
SUCCES,
charterflyselskabet Jet Time er genstand for, er forårsaget af flere
forskellige faktorer, ikke mindst at selskabet er opbygget langsomt og roligt i
takt med efterspørgslen. Desuden er Klaus Ren, selskabets President
& CEO, en forsigtig mand, der ikke begår overilede handlinger, og
dertil har han et bagland – investorerne – der også går
langsomt frem. De satser til en vis grad – og vil derefter se resultater,
inden de tager næste skridt.
Jet Time er startet fra scratch
for kun fem-seks år siden, hvilket betyder, at den ramme, man i dag
opererer i, svarer til det faktiske behov – og kun det. Med andre ord har
man ikke skullet slæbe rundt på et antal gamle,
omkostningskrævende elementer med enheder, der ikke er brug for.
At være overdimensioneret og
dermed plaget af unødige udgifter er et velkendt fænomen for mange
af de ’gamle’ luftfartsselskaber. Den situation gælder bl.a.
for SAS med 65 år på bagen, der gennem adskillige år har
været løntungt og af den årsag
været følsom overfor konkurrencen på det åbne marked.
Er
dækket ind på forhånd
Hemmeligheden
ved Jet Time er desuden, at man udelukkende arbejder med Business-to-Business
og dermed sælger sin kapacitet i hele serier et halvt år eller
endnu tidligere, før flyene går i luften, og man gør det
endda til priser, der aftales på forhånd. Således slipper man
for at skulle vente til ’dagen før afgang’, inden man
véd, om flyet ruller ud fra gate med en kun halvfyldt kabine og
måske til billetpriser, der ikke giver dækning for kostprisen.
Cimber
Sterling og Norwegian tilhører derimod den
gruppe, der primært satser på det individuelle marked og dermed
optræder som chanceryttere i det felt, hvor Jet Time på
forhånd har dækket sig ind ved at lade rejsearrangørerne
overtage risikoen. Dog forsøger både Norwegian
og Cimber Sterling også at flyve for touroperatører, men idet de ofte selv opererer
ruteflyvning på touroperatørernes
destinationer, konkurrerer de rent faktisk med sine egne kunder, og den
dobbeltrolle bliver man ikke populær på i de virksomheder, man skal
leve af.
Alligevel klarer i hvert fald
nordmændene, set på bundlinjen, sig mildest talt fremragende,
hvilket man til gengæld ikke kan sige om Cimber
Sterling, der – populært sagt – genererer lige så store
underskud, som nordmændene kommer ud med overskud!
Økologiske
produkter
Ved
siden af nævnte faktorer, der har været grundlæggende for Jet
Time’s succes, findes også andre
årsager til det økonomiske helhedsbillede:
For
passagerer, der har købt rejse med flymad
inkluderet, indebærer Jet Time’s
forretningskoncept, at de får serveret den såkaldte
’charterplatte’, der på Præstens og Simons tid bestod
af ’flyvefisk’, spegepølse, rullepølse og leverpostej
samt ost.
Hos Jet Time er denne klassiske
anretning, til passagerernes store begejstring, genopstået – dog
med den forskel, at de fleste af råvarerne på platten i dag er
økologiske. Det gælder også brødet, hvoraf bollerne
kommer fra det velkendte italienske bageri, Il Fornaio,
alle mejerivarer er fra Øllinggaard, mens
øllet kommer fra Nørrebro Bryghus. Finere kan det næsten
ikke være!
Af vin tilbydes passagererne
almindeligt hvid- henholdsvis rødvin samt – mod et ekstra gebyr
på DKK 15 – vine fremstillet på økologisk dyrkede
druer, en new zealandsk hvidvin af mærket Mount Franklin Marlborough Sauvignon Blanc samt en fransk rødvin, Comte Charles Côtes du Rhône fra huset Paul Sapin. Sælges ombord i flasker med 18,7 cl. for DKK
50.
Rejsearrangører
John
Uggerhøj, Jet Time’s salgs- og
marketingdirektør og idémanden til selskabet, har fået
rigeligt med bevis for, at han så rigtigt med sin plan om et
’uafhængigt’ charterflyselskab. Kundelisten er lang, og det
er John selv, der går ud med mappen og sælger varen.
Ikke færre end 20
rejsearrangører plus andre luftfartsselskaber; private firmaer, der skal
’på udflugt’ i den ene eller anden anledning;
nødhjælpsorganisationer m.fl. indgår i den faste kundeskare.
Blandt kunderne på
rejsearrangørside er:
AmiSol Travel (Norge), Andalus Rejser,
Apollo, Atlantis Rejser, Bravo Tours, Club La Santa, Danski,
Falk Lauritsen Rejser, folkeferie.dk, Fritidsresor
(Sverige), Green2Green, Nortlander Ski Tours, Primo Tours,
Sol-Resor (Sverige), Spies, Star Tours, Sun Tours og VitalTour (Norge).
Flyflåden
Flyflåden tæller 10 maskiner –
heraf de otte af typen B-737-300, og af disse er to kombineret pax/cargo, hvilket indebærer, at de i løbet af
90 minutter kan være ombygget til ren cargo og
eksempelvis indgå i flyvninger med nødforsyninger til
katastrofeområder overalt i verden.
De to sidste fly er af typen
B-737-700. Det ene af disse har tidligere tilhørt Maersk Air, dengang
med registreringen OY-MAS.
Samtlige 10 fly er konfigureret
til 148 pax.
Gennem de seneste år har Jet
Time oparbejdet en helt ny, ikke ubetydelig kundekreds. Den udgøres af
andre luftfartsselskaber, der ofte lejer fly, når de har teknik på
et af deres egne, fly til eftersyn el.lign.
Eksempelvis har Air Greenland i
nogen tid haft Jet Time som ’stand in’ på ruterne til
både Sdr. Strømfjord og Narsarsuaq, og i den kommende
sommersæson flyver Jet Time al trafik for Air Greenland mellem
København og Narsarsuaq.
Hangar
Selvom
en flyflåde har sin primære plads ovenfor
skyerne, når der skal tjenes penge, så har i alt 10 fly gjort det
nødvendigt med hangarplads på Kastrup.
En hangar i Københavns
Lufthavn Syd (Dragør) var indtil for nylig reserveret til Cimber Sterling, men da det selskab ikke kunne bestemme sig
for, om man ville have den eller ej, gik buddet videre til Jet Time, der slog
til med det samme.
Ejerforhold
Ejerkredsen
omkring Jet Time er i dag hovedsalig den samme som, da selskabet startede i
2006:
Først og fremmest
møder man navnet Lars Thuesen,
selskabets bestyrelsesformand. I Jet Time’s
første leveår var han ganske vist repræsenteret ved forretningsvennen, fhv. skibsreder Lars Meijer
med adresse i Monaco, men det var helt klart Lars’ penge, der var skudt
ind i projektet. De to gange Lars havde været partnere i rederiet HH-Ferries med trafik mellem Helsingør og
Helsingborg.
Lars T. er i dag største
enkelt-aktionær i Jet Time.
Frederik Heegaard, fhv. ejer af
sommerhusudlejningsfirmaet Novasol, var Jet Time’s første bestyrelsesformand. Han og Lars
har i flere år haft flere projekter kørende sammen, bl.a.
Nørrebro Bryghus, hvor det er Frederik, der er primus motor.
Stig Bøgh Karlsen med en fortid som bestyrelsesformand i
Danmarks Turistråd og administrerende direktør i Magasin du Nord
tilhører ligeledes Lars Thuesens investor-venner.
Stig har været med i Jet Time helt fra starten. Det samme gælder Ditlev Wedell-Wedellsborg, søn
af Ebbe baron Wedell-Wedellsborg, kendt som ejer af rederiet Dannebrog, der var
moderselskab til Weco Travel,
senere VIA Travel, og hovedaktionær i Magasin du Nord.
I den første halvdel af Jet
Time’s eksistens var tillige Ivan Nadelmann en
aktiv spiller, men han ønskede at trække sig af tidsmæssige
årsager. Han er ejer af bilfirmaet Biludan, der
bl.a. kontrollerer Avis Biludlejning i Polen samt i Moskva-
og St. Petersburg-regionerne. Endvidere er Ivan kompagnon med hustruen Tofa,
hvad Skovshoved Hotel angår.
Martin Møller overtog Ivans aktiepost i Jet Time. Martin er
indehaver af brokervirksomheden Nordic Aviation Capital A/S i Billund,
og det er herfra, Jet Time modtog sine fire første fly.
Samarbejdet mellem Jet Time og
Nordic Aviation Capital var
så tilfredsstillende for begge parter, at da Martin for tre år
siden blev indbudt til at være aktieejer i Jet Time, kom hans
bekræftelse med det samme.
Klaus Ren,
administrerende direktør i Jet Time, og salgs- og
marketingdirektør John
Uggerhøj er begge mindretals-aktionærer i selskabet. ¤
preben@travelpeople.dk
NØGLETAL FOR JET TIME A/S
2010
2009
2008
2007
Valuta i DKK 1.000
Omsætning
547.657 454.989 284.649
172.017
Bruttoresultat
104.743
79.400 32.197
7.972
Nettoresultat
5.792
14.133
-16.243
- 2.035
Egenkapital
36.430
17.087
-12.637
-7.396
Kilde:
proff.dk