Jet Time – luftens succes

 

Når charterflyselskabet Jet Time har fået medvind så at sige fra starten, skyldes det en konsekvent kurs om kun at arbejde med Business-to-Business – samt om forsigtighed.

 

Af Preben Jack Petersen.

 

DEN SUCCES, charterflyselskabet Jet Time er genstand for, er forårsaget af flere forskellige faktorer, ikke mindst at selskabet er opbygget langsomt og roligt i takt med efterspørgslen. Desuden er Klaus Ren, selskabets President & CEO, en forsigtig mand, der ikke begår overilede handlinger, og dertil har han et bagland – investorerne – der også går langsomt frem. De satser til en vis grad – og vil derefter se resultater, inden de tager næste skridt.

   Jet Time er startet fra scratch for kun fem-seks år siden, hvilket betyder, at den ramme, man i dag opererer i, svarer til det faktiske behov – og kun det. Med andre ord har man ikke skullet slæbe rundt på et antal gamle, omkostningskrævende elementer med enheder, der ikke er brug for.

   At være overdimensioneret og dermed plaget af unødige udgifter er et velkendt fænomen for mange af de ’gamle’ luftfartsselskaber. Den situation gælder bl.a. for SAS med 65 år på bagen, der gennem adskillige år har været løntungt og af den årsag været følsom overfor konkurrencen på det åbne marked.

 

Er dækket ind på forhånd

Hemmeligheden ved Jet Time er desuden, at man udelukkende arbejder med Business-to-Business og dermed sælger sin kapacitet i hele serier et halvt år eller endnu tidligere, før flyene går i luften, og man gør det endda til priser, der aftales på forhånd. Således slipper man for at skulle vente til ’dagen før afgang’, inden man véd, om flyet ruller ud fra gate med en kun halvfyldt kabine og måske til billetpriser, der ikke giver dækning for kostprisen.

   Cimber Sterling og Norwegian tilhører derimod den gruppe, der primært satser på det individuelle marked og dermed optræder som chanceryttere i det felt, hvor Jet Time på forhånd har dækket sig ind ved at lade rejsearrangørerne overtage risikoen. Dog forsøger både Norwegian og Cimber Sterling også at flyve for touroperatører, men idet de ofte selv opererer ruteflyvning på touroperatørernes destinationer, konkurrerer de rent faktisk med sine egne kunder, og den dobbeltrolle bliver man ikke populær på i de virksomheder, man skal leve af.

   Alligevel klarer i hvert fald nordmændene, set på bundlinjen, sig mildest talt fremragende, hvilket man til gengæld ikke kan sige om Cimber Sterling, der – populært sagt – genererer lige så store underskud, som nordmændene kommer ud med overskud!

 

Økologiske produkter

Ved siden af nævnte faktorer, der har været grundlæggende for Jet Time’s succes, findes også andre årsager til det økonomiske helhedsbillede:

 

For passagerer, der har købt rejse med flymad inkluderet, indebærer Jet Time’s forretningskoncept, at de får serveret den såkaldte ’charterplatte’, der på Præstens og Simons tid bestod af ’flyvefisk’, spegepølse, rullepølse og leverpostej samt ost.

   Hos Jet Time er denne klassiske anretning, til passagerernes store begejstring, genopstået – dog med den forskel, at de fleste af råvarerne på platten i dag er økologiske. Det gælder også brødet, hvoraf bollerne kommer fra det velkendte italienske bageri, Il Fornaio, alle mejerivarer er fra Øllinggaard, mens øllet kommer fra Nørrebro Bryghus. Finere kan det næsten ikke være!

   Af vin tilbydes passagererne almindeligt hvid- henholdsvis rødvin samt – mod et ekstra gebyr på DKK 15 – vine fremstillet på økologisk dyrkede druer, en new zealandsk hvidvin af mærket Mount Franklin Marlborough Sauvignon Blanc samt en fransk rødvin, Comte Charles Côtes du Rhône fra huset Paul Sapin. Sælges ombord i flasker med 18,7 cl. for DKK 50.

 

Rejsearrangører

John Uggerhøj, Jet Time’s salgs- og marketingdirektør og idémanden til selskabet, har fået rigeligt med bevis for, at han så rigtigt med sin plan om et ’uafhængigt’ charterflyselskab. Kundelisten er lang, og det er John selv, der går ud med mappen og sælger varen.

   Ikke færre end 20 rejsearrangører plus andre luftfartsselskaber; private firmaer, der skal ’på udflugt’ i den ene eller anden anledning; nødhjælpsorganisationer m.fl. indgår i den faste kundeskare.

   Blandt kunderne på rejsearrangørside er:

   AmiSol Travel (Norge), Andalus Rejser, Apollo, Atlantis Rejser, Bravo Tours, Club La Santa, Danski, Falk Lauritsen Rejser, folkeferie.dk, Fritidsresor (Sverige), Green2Green, Nortlander Ski Tours, Primo Tours, Sol-Resor (Sverige), Spies, Star Tours, Sun Tours og VitalTour (Norge).

 

Flyflåden

Flyflåden tæller 10 maskiner – heraf de otte af typen B-737-300, og af disse er to kombineret pax/cargo, hvilket indebærer, at de i løbet af 90 minutter kan være ombygget til ren cargo og eksempelvis indgå i flyvninger med nødforsyninger til katastrofeområder overalt i verden.

   De to sidste fly er af typen B-737-700. Det ene af disse har tidligere tilhørt Maersk Air, dengang med registreringen OY-MAS.

   Samtlige 10 fly er konfigureret til 148 pax.

   Gennem de seneste år har Jet Time oparbejdet en helt ny, ikke ubetydelig kundekreds. Den udgøres af andre luftfartsselskaber, der ofte lejer fly, når de har teknik på et af deres egne, fly til eftersyn el.lign.

   Eksempelvis har Air Greenland i nogen tid haft Jet Time som ’stand in’ på ruterne til både Sdr. Strømfjord og Narsarsuaq, og i den kommende sommersæson flyver Jet Time al trafik for Air Greenland mellem København og Narsarsuaq.

 

Hangar

Selvom en flyflåde har sin primære plads ovenfor skyerne, når der skal tjenes penge, så har i alt 10 fly gjort det nødvendigt med hangarplads på Kastrup.

   En hangar i Københavns Lufthavn Syd (Dragør) var indtil for nylig reserveret til Cimber Sterling, men da det selskab ikke kunne bestemme sig for, om man ville have den eller ej, gik buddet videre til Jet Time, der slog til med det samme.

  

Ejerforhold

Ejerkredsen omkring Jet Time er i dag hovedsalig den samme som, da selskabet startede i 2006:

   Først og fremmest møder man navnet Lars Thuesen, selskabets bestyrelsesformand. I Jet Time’s første leveår var han ganske vist repræsenteret ved forretningsvennen, fhv. skibsreder Lars Meijer med adresse i Monaco, men det var helt klart Lars’ penge, der var skudt ind i projektet. De to gange Lars havde været partnere i rederiet HH-Ferries med trafik mellem Helsingør og Helsingborg.

   Lars T. er i dag største enkelt-aktionær i Jet Time.

   Frederik Heegaard, fhv. ejer af sommerhusudlejningsfirmaet Novasol, var Jet Time’s første bestyrelsesformand. Han og Lars har i flere år haft flere projekter kørende sammen, bl.a. Nørrebro Bryghus, hvor det er Frederik, der er primus motor.

   Stig Bøgh Karlsen med en fortid som bestyrelsesformand i Danmarks Turistråd og administrerende direktør i Magasin du Nord tilhører ligeledes Lars Thuesens investor-venner. Stig har været med i Jet Time helt fra starten. Det samme gælder Ditlev Wedell-Wedellsborg, søn af Ebbe baron Wedell-Wedellsborg, kendt som ejer af rederiet Dannebrog, der var moderselskab til Weco Travel, senere VIA Travel, og hovedaktionær i Magasin du Nord.

   I den første halvdel af Jet Time’s eksistens var tillige Ivan Nadelmann en aktiv spiller, men han ønskede at trække sig af tidsmæssige årsager. Han er ejer af bilfirmaet Biludan, der bl.a. kontrollerer Avis Biludlejning i Polen samt i Moskva- og St. Petersburg-regionerne. Endvidere er Ivan kompagnon med hustruen Tofa, hvad Skovshoved Hotel angår.

   Martin Møller overtog Ivans aktiepost i Jet Time. Martin er indehaver af brokervirksomheden Nordic Aviation Capital A/S i Billund, og det er herfra, Jet Time modtog sine fire første fly.

   Samarbejdet mellem Jet Time og Nordic Aviation Capital var så tilfredsstillende for begge parter, at da Martin for tre år siden blev indbudt til at være aktieejer i Jet Time, kom hans bekræftelse med det samme. 

   Klaus Ren, administrerende direktør i Jet Time, og salgs- og marketingdirektør John Uggerhøj er begge mindretals-aktionærer i selskabet. ¤

 

preben@travelpeople.dk

 

 

NØGLETAL FOR JET TIME A/S

                                              2010           2009         2008              2007

Valuta i DKK 1.000

Omsætning                      547.657      454.989    284.649          172.017

Bruttoresultat                   104.743       79.400       32.197              7.972

Nettoresultat                        5.792       14.133      -16.243            - 2.035

Egenkapital                       36.430        17.087      -12.637             -7.396

                                                                                                                                                                                                                                          Kilde: proff.dk