FDM Travel i nye klæder
For
første gang i FDM’s historie adskilles rejsebureaudelen fra hovedorganisationen
– med Jan Lochart som administrerende direktør for rejsebureauet.
MED
UDNÆVNELSEN af Jan Lochart (tidl. Kuoni Danmark samt Brøndby IF) som ny administrerende
direktør i FDM Travel A/S står FDM-organisationen for en gennemgribende ændring
i sine grundvolde.
Siden rejsebureauet blev stiftet i 1950, har
det været den til enhver tid siddende administrerende direktør for interesseorganisationen
FDM, der tillige har været administrerende direktør for rejsevirksomheden, ligesom
bestyrelsen for FDM har været identisk med FDM Travel’s bestyrelse.
Den
øverste daglige ledelse af rejsebureauet har i alle år været lagt i hænderne på
en ’rejsebureauchef’, som samtidigt har haft titel af kontorchef i FDM.
Dette noget specielle arrangement skyldes i
høj grad den væsentlige sammenblanding af FDM´s henholdsvis rejsebureauets
økonomi samt ressourcemæssige udnyttelser.
Siden 1950, hvor legendariske Paul H. Ewerløf
satte sig i chefstolen på rejsebureauet, har der kun været fem rejsebureauchefer
i FDM. Titlen er reelt ikke blevet benyttet, siden Jesper Ewald i 2004,
frivilligt eller ufrivilligt, valgte at træde et skridt tilbage for i stedet at
blive produktions- og indkøbschef, hvorefter ledelsesansvaret blev delt op på
tre funktionschefer, der alle refererede til FDM´s administrerende direktør.
Ekstern
partner
Med
udnævnelsen af Jan Lochart er mere en 60 års tradition blevet brudt – og noget
sådant gør man ikke i FDM uden en særlig grund!
Ligeledes er udnævnelsen af en ny
bestyrelse, der – udover at omfatte FDM´s administrerende direktør, Thomas
Møller Thomsen – består af erhvervsmanden Ulrik Bülow og luftfarts- og
erhvervsmanden Jens Wittrup Willumsen (VisitDenmark, Air Greenland, Atlantic
Airways m.fl.), et banebrydende skridt for den gamle organisation.
Baggrunden herfor kan måske søges i, at FDM
Travel A/S i 2011 kom ud med et underskud på ca. DKK 7,5 millioner efter i
flere år at have bidraget positivt til FDM´s
hovedkasse.
Omsætningen i FDM Travel faldt i pågældende
år fra DKK 752 milIioner i 2010 til DKK 683 millioner i 2011. Et sådant fald på
ca. 10 pct. og et formentligt yderligere pres på indtjeningen i 2012 kan have
medvirket til, at FDM har forstået, at ’nye koste’ måtte til.
Desuden kan den nye struktur ses som et
forvarsel om et delvist salg af rejsebureaudelen. Umiddelbart kan man
forestille sig en ekstern partner fra et hjørne i rejsebranchen, som vil være
helt nyt for FDM Travel, og som dermed kan medvirke til en udvidelse af
rejsesortimentet såvel som en større uafhængighed fra motororganisation FDM..
Med en omsætning på omkring DKK 700
millioner er FDM Travel et interessant partnerobjekt for mange aktører. Desuden
tæller højt, at FDM Travel har et særdeles specielt kundesegment, som ikke er
noget andet rejsebureau beskåret, i hvert fald ikke i tilnærmelsesvis samme
størrelsesorden. ¤
TRAVEL PEOPLE NEWSLETTER – 04JAN2013