Ferielandet Tyskland – forsvundet og efterspurgt

 

45.000 besøgende til Ferie og Fritid i Bella Center var en stigning på ca. 2.000 i forhold til feriemessen i 2012.

 

Af Preben Jack Petersen.

 

FERIE OG FRITID 2013 i BellaCenter i København, der blev afholdt i weekenden 18.-20. januar, fulgte trenden med aktiv ferie og livsstil og kunne glædeligt melde om et besøgstal på et par tusinde mennesker flere end i 2012, hvorved man nåede op på knapt 45.000 besøgende.

   Som billedet har været i de senere år, så var udstillerlisten præget af mange mindre nichebureauer, mens man ikke så meget til de store luftfartsselskaber, ligesom flere udenlandske turistbureauer havde meldt fra. At Grækenland og Spanien har fået et indskrænket budget til deltagelse i messer, er forståeligt med tanke på disse landes økonomiske situation. De overlader til de udenlandske rejsearrangører at stå for markedsføringen. Men at Tyskland, hvortil langt de fleste danskere rejser individuelt i egen bil og derfor gerne modtager gode idéer om både overnatning og seværdigheder/attraktioner i forbindelse med planlægning af ferien, glimrede ved sit fravær, synes derimod højst mærkværdigt. Desuden er Tyskland danskernes ferieland Nr. 1. Intet andet land i verden modtager på årsbasis så mange danske turister, som Tyskland gør. Hvorfor vil Tyskland ikke tale med/til 45.000 danskere? I hvert fald var de tyske udstillere efterspurgte af mange messebesøgende.

   Bravo Tours deltog i lighed med i fjor i Ferie og Fritid og var største charteroperatør på udstillerlisten. Chefen Peter Hornshøj – kendt for at forholde sig kritisk til ting, han skal betale for! – erklærede sig tilfreds med messen, og ikke mindst hilste han med tilfredshed, at et par af hans nærmeste konkurrenter ikke deltog. Det er også en måde at sælge på!

   Peder forudså, at Bravo Tours er at finde også på næste års feriemesse i Bella Center.

   I øvrigt var det, som nævnt, arrangører af aktiv ferie og livsstil, der dominerede billedet. Bl.a. præsenteredes en helt ny hal med diverse former for sport, hvor publikum bl.a. mødte både Club La Santa på Lanzarote og Kuoni’s nye Playitas på Fuertevenrura.

   Messen lagde i fjor op til et skift i opbygning og struktur. Ændringen synliggjordes i endnu større grad i år, og udstillingschef Malina Lebrecht Hye, der er arkitekt bag ændringen, konstaterer, at fornyelsen er blevet vel modtaget af udstillerne.

 

Tyrkiet

Tyrkiet er gennem de senere år stormet frem på turisme-barometeret, og al snak om, at standarden på tyrkiske turistdestinationer ikke er lige så høj som i de traditionelle turistlande i Syd-Europa, synes forstummet.. Bodrum har i dag position som det mest kendte ’inne-sted’ på den tyrkiske vestkyst, og her flokkes landets egne kendisser såvel som udenlandske ditto i de små gader og stræder, på barer og restauranter samt på strandene. Det er som at se livet på spanske Costa del Sol i gamle dage eller på Mallorca i de senere år.

   Scanway (tidligere Tyrkiet-Eksperten), Danmarks største udbyder af rejser til Tyrkiet, havde mange sælgere i gang i alle tre messedage, og både den tyrkiske ambassades turismeafdeling samt Turkish Airlines havde selvstændige stande.

   Hakan Nart, chef for Turkish Airlines i Skandinavien, kunne fortælle om Tyrkiets planer om at blive hele Europas centrum for luftfart. Dels agter Tyrkiet at skabe sig en position som største europæiske ferieland, dels har man, i tillæg hertil, et ønske om at blive kærnepunktet for interkontinental luftfart, hvor Tyrkiet ikke blot tilbyder Europas største lufthavn, men verdens største!

   Hakan oplyste, at Tyrkiet således går efter at kunne præsentere en nybygget lufthavn i nærheden af Istanbul i år 2017 med en kapacitet på 150 millioner passagerer om året. Den er budgetteret til at koste EUR 7 milliarder svarende til DKK 52 milliarder. ¤

 

TRAVEL PEOLE NEWSLETTER – 21JAN2013