Zleep Hotels til Aarhus
Peter Haaber vil udbygge Zleep-hotelkæden både i Danmark og i udlandet. Fra kommende
årsskifte overtager han Hotel Mercur i Viby ved
Aarhus.
Af Preben
Jack Petersen.
ZLEEP HOTELS, den danske lavpris-hotelkæde,
overtager pr. førstkommende årsskifte Hotel Mercur i
Aarhus-forstaden Viby og omfatter herefter i alt syv hoteller – fire i
Københavns-regionen, et i Billund, et i Hamburg foruden nyerhvervelsen i Viby
ved Aarhus.
Peter
Haaber er manden, der ’opfandt’ Zleep-konceptet. Han
fandt, at der var behov for hoteller, hvor folk kunne købe et værelse for
overnatning uden at skulle tvinges til at betale for ekstra-faciliteter, som de
i realiteten ikke havde brug for. I samarbejde med Egon Klitgaard, daværende
chef på Hotel Legoland i Billund og senere på SAS Radisson
i Silkeborg, gik han i 2003 i gang med etableringen af en sådan kæde. Egon har
bidraget til kædens opbygning med et lille hotel i Hamborg, som Egon ejer og driver
som Zleep-hotel på franchise-basis.
Hotel Mercur er beliggende i en bygning på Torvet i Viby, hvilken
ejes af det århusianske forsikringsselskab Aros, der
vedblivende vil have kontorer i husets 8. henholdsvis 9. etage.
Hotelvirksomheden vil omfatte de nederste syv etager med i alt 126
nyrenoverede værelser.
Renoveringen er i øjeblikket i fuld gang og sker i en joint venture
mellem Aros og Zleep.
I
stueetagen bliver plads til en restaurant, som Zleep
dog ikke selv vil drive. Hvem som skal være operatør subsidiært forpagter af
dette spisested, er endnu ikke afgjort:
’Vi sigter
mod et restaurant-foretagende, som er i stand til at skabe et spisested, der
ikke blot er attraktivt for hotelgæsterne, men også for lokalbefolkningen i Viby,’ udtaler Peter Haaber.
At hotellet
er beliggende i Viby udenfor Aarhus, betragter Peter kun som en fordel:
’Derved får
gæsterne let adgang til både motorvej og Aarhus Midtby, og hotellet bliver på
den måde attraktivt for både håndværkere, erhvervsfolk og turister,’
påpeger han. ’Jeg vil endda sige, at for den målgruppe har hotellet den
perfekte beliggenhed.’
Samme
koncept lå til grund for etableringen af benzinselskabet Esso’s
kæde, Esso Motor Hotels, tilbage i 50’erne.
Eksempelvis var Hotel Legoland i Billund et Esso
Motor Hotel, inden det fik navnet Hotel Vis-a-Vis for
senere at ende som Hotel Legoland.
Andre Esso Motor Hotels blev overtaget af Scandic-kæden, hvorfor
man stadig ser visse Scandic-hoteller beliggende i byernes udkanter.
Genialt navn
Peter og hans bagland har planer om en fortsat
udbygning af Zleep-kæden – først og fremmest i
Danmark, men principielt også i andre lande, hvorfor investor-partnere søges.
Mulighederne
er forskelligartede fra land til land. I nogle lande findes allerede i dag
rigeligt med lavpris-hoteller, mens konceptet er mindre udbredt i andre lande.
En enorm fordel
for Zleep-hotellerne er selve navnet. At stave Sleep med Z i stedet for med S er ikke blot unikt, men
enhver marketing- og reklamemand vil helt enkelt betegne det som genialt, og
eksperter tror, at lige nøjagtigt firmanavnet giver virksomheden endog meget
store muligheder både hjemme og internationalt. Det er let og enkelt at
markedsføre, og det går direkte ind i folks bevidsthed. ¤
TRAVEL PEOPLE NEWSLETTER – 20SEP2013