Dramatisk CEO-skifte hos Atlantic Airways
Magni
Arge fyret på gråt papir
ET
DRAMATISK, men ikke helt uventet, skift af CEO hos Atlantic Airways fandt sted
sent lørdag aften 16. november. Magni Arge, selskabets karismatiske CEO gennem
18 år, blev fyret på gråt papir, og allerede mandag morgen sidder den nye CEO,
Jørgen Holme (52), i chefstolen.
Magni, der i december fylder 54 år,
tiltrådte stillingen som administrerende direktør hos Atlantic Airways i maj
1995, og der har i alle år stået stor respekt omkring både selskabet og chefen
som fagmand – dette til trods for, at han var totalt blottet for erfaring med
luftfart, da han overtog jobbet efter Heri Mortensen. Men han lod sig forholdsvis
hurtigt indsætte i luftfartens mange kringelkroge og blev snart accepteret af
kolleger og konkurrenter som en dygtig chef for det nordatlantiske
luftfartsselskab.
Jørgen Holme var i 1980’erne ansat hos
Diners Club og senere i SAS, hvor han havde job som salgs- og marketingchef,
ligesom han gjorde tjeneste hos SAS i både Madrid og New York.
I en to års periode omkring årtusindeskiftet
var han ansat i Grønlandsfly, ligeledes i afdelingen
for Sales & Markering, hvorefter han har været medlem af ledelsen i Spanair på Mallorca, hvilket selskab gik konkurs i fjor.
Han betegnes af sine omgivelser som en driftsikker type, der har
forståelse for dynamikken i luftfart, hvorfor den almindelige vurdering er, at
der med ham som Magnis efterfølger er truffet et
sikkert valg. Atlantic Airways får med Jørgen Holme en kompetent chef, lyder
det fra flere sider.
Ny
konkurrent konkurs
I
årene frem til 2004 havde Magni Arge Maersk Air som sin hårde konkurrent på
hovedruten Færøerne-København, og efter at det A. P. Møller-ejede selskab havde indstillet sin trafik på
Færøerne i oktober 2004, skulle der kun gå mindre end et par år, før et nyt
selskab ved navn Faroe Jet så dagens lys og begyndte
at konkurrere med Atlantic Airways på ruten til København.
Hvad der specielt ærgrede Magni at
konstatere, var, at der blandt initiativtagerne til det nye selskab fandtes
tidligere ledende medarbejdere hos Atlantic Airways.
Imidlertid skulle det snart vise sig, at Faroe Jet ikke havde kræfter til at stå distancen. Efter
mindre end et år lukkede selskabet med konkurs til følge. Omkring 1.000 færinger,
der havde satset deres sparepenge i Faroe Jet,
mistede hver en øre!
Nordatlantisk
rutenetværk
Hvad
Magni præsterede med stor dygtighed og vil blive husket positivt for, var
opbygningen af et nordatlantisk rutenetværk med Færøerne som centralpunkt.
Herfra udgik ruter til Island, Norge, Skotland og England, og i særlig grad
olie- og fiskeindustrien havde stor nytte af disse ruter, ligesom de selvsagt
også var til gavn for turismen.
Både Boeing- og
Airbus-fabrikkerne viste stor interesse for Færøerne, der havde meldt ud, at
landingsbanen på kun 1.250 meter skulle udvides til 1.800 meter. Begge disse
flyfabrikker bankede adskillige gange på døren hos Atlantic Airways for at aftale
demonstration af landings-egenskaberne for deres respektive fly, og i oktober
2005 satte et Airbus-fly af typen A-319 for første
gang hjulene på den lille, færøske runway. Det var
første gang, et fly af den størrelse landede i Vágar-lufthavnen.
Landingen var vellykket, og Atlantic Airways
arbejdede videre på planen om at anskaffe et sådant fly.
Tre
Airbus-fly
Torsdag
22. marts 2012 landede selskabets nye stolthed i den lille, færøske lufthavn,
hvor omkring 1.000 mennesker var mødt frem for at bevidne ankomsten. Et fly af
typen Airbus A-319 var blevet bestilt og indgik nu i selskabets flåde.
Få dage senere blev denne A-319 sat i trafik
mellem Færøerne og København, hvorefter Atlantic Airways følte sig som et
’rigtigt luftfartsselskab’.
Airbus-fabrikkerne fremkom herefter med
tilbud om flere fly af typen A-319, og færingerne lod sig friste til at
acceptere yderlige to fly. Man regnede på tilbuddene og fandt ud af, at det var
en fordel at disponere over mere end ét af disse forholdsvis store fly. Blev
der teknik på det ordinære, havde man to i reserve. Derudover var det planen,
at de to sidste fly skulle have base i København og fortrinsvis udlejes til
charter til danske rejsearrangører m.fl., således at flyudlejning
kom til at udgøre et selvstændigt forretningsområde.
Der blev indgået aftale med Atlantis Rejser
på Frederiksberg om ugentlige flyvninger til Egypten, både fra København og
Billund, og meningen var, at kontrakten med Atlantis skulle holde det ene fly
beskæftiget.
Den politiske situation i Egypten slog
imidlertid hul i disse planer, hvilket vil kunne aflæses på 2013-årsregnskabet
hos Atlantic Airways.
Sandsynligvis bliver den første større
opgave for Jørgen Holme at skille sig af med mindst ét af de tre A-319-fly.
’Kold
luft’
Udover
det negative regnskab i kølvandet på de tre Airbus-fly
konstateres, at der opstod kold luft mellem Magni og bestyrelsesformand Niels
Mortensen fra Dag 1, da Niels, der til daglig er administrerende direktør i
indkøbscentret SMS i Thorshavn, i marts i år blev indsat på formandsposten.
Magni havde nemlig foreslået, at formanden
for Færøernes Arbejdsgiverforening, Bergur Poulsen, skulle blive den ny formand
hos Atlantic Airways, hvilket synspunkt han lod sive til Færøernes Landsstyre,
der med en ejerandel på 65 pct. er suverænt bestemmende i sådanne anliggender.
Landsstyret valgte imidlertid at overhøre Magnis ønske og aftalte i stedet med Niels, at han skulle
overtage formandshvervet.
Dermed var tonen mellem Niels og Magni slået
an fra første dag, og i det forløbne halve år har der, ifølge TRAVEL PEOPLE’s kilder på Færøerne, været flere sammenstød mellem
formand og direktør, end der har været samarbejde.
For iagttagere tæt på Atlantic Airways og selskabets
hovedpersoner har det siden Niels Mortensens tiltrædelse som bestyrelsesformand
ikke været et spørgsmål om, hvorvidt Magni Arge skulle afskediges, men kun om
hvornår.
Straks efter, at der var indgået en aftale
med Jørgen Holme om at efterfølge Magni, skete fyringen.
Helst ville Landsstyret have haft en færing
ved rorpinden, men problemet var, at en person med de rette kvalifikationer til
det job ikke var at finde i øgruppen.
Jørgen Holme har kun villet påtage sig CEO-hvervet hos Atlantic Airways i et til to år, men det
var nok til, at Niels Mortensen gik ind for ansættelsen af ham. Det forløb
viser, siger iagttagere, hvor vigtigt det har været for Niels Mortensen at få
Magni fjernet hurtigst muligt.
Bestyrelsesformanden sagde søndag formiddag
i et interview i Færøernes Radioavis:
’Direktionens strategi har været stærkt
afvigende fra Bestyrelsens synspunkter, og derfor har der ikke været anden
udvej end at afskedige Magni.
Dertil kommer, at 18 år er megen for lang
tid for en CEO i samme virksomhed, og alene det forhold er begrundelse nok for
en udskiftning.’
TRAVEL
PEOPLE NEWSLETTER – 17NOV2013