Jet Time ekspanderer

 

Charterflyselskabet Jet Time har etableret et datterselskab i Finland med henblik på chartertrafik mellem Finland og Tyrkiet, og samtidigt satser Jet Time på at overtage det A. P. Møller-ejede Star Air’s flyvninger ud af Köln.

 

Af Preben Jack Petersen.

 

JET TIME, der kun er knapt otte år gammelt, har fået vokseværk i en grad, der vækker betydelig opmærksomhed i nordisk luftfart. Selskabet er pr. 1. januar blevet etableret i Helsingfors på en finsk AOC og begynder om kort tid regelmæssig chartertrafik mellem den finske hovedstad og diverse tyrkiske feriedestinationer.

   Indledningsvis placeres en Boeing B-737-700 i den finske base, og før Påsken sendes endnu en -700 til Helsingfors. Flyene bemandes med danske kaptajner, mens styrmænd og kabinefolk bliver finske lokalansatte.

   Baggrunden for etableringen af det finske Jet Time er, at de tyrkiske luftfartsmyndigheder ikke har villet godkende trafik mellem Tyrkiet og Finland på en dansk AOC.

   Jet Time har indgået aftale med en finsk rejsearrangør om at forestå flyvningerne med bureauets gæster et år frem i tiden, og Jet Time ser muligheder for trafik til og fra Finland også i andre sammenhænge. Derfor har Klaus Ren, administrerende direktør i Jet Time, store forventninger til den finske etablering.

 

Star Air

Parallelt med den nye aktivitet i Finland har Jet Time besluttet sig for at lægge billet ind på de flyvninger, som det A. P. Møller-ejede luftfartsselskab Star Air gennem de seneste 10 år har udført i Europa for det amerikanske fragtflyselskab UPS, der flyver for kurerselskabet Federal Express.

   Hver nat ankommer til lufthavnen i Köln fly fra USA med pakker, der skal viderebeordres til modtagere i hele Europa. Fra Köln flyves pakkerne videre med 12 fly fra Star Air – et selskab, som for nylig afdøde Maersk Air-chef Bjarne Hansen tog initiativ til.

   Star Air har omkring 200 piloter ansatte, men kontrakten med UPS står foran sit udløb, og den er blevet sendt i åbent udbud.

   Ifølge nyhedssitet check-in.dk er West Atlantic, Farnair og ASL interesseret i at få fingre i UPS-kontrakten, og nu har også Jet Time meldt sig på banen.

   Selvom Jet Time på det seneste er vokset gevaldigt, har selskabet langt fra den fornødne kapacitet til at overtage Star Air’s flyvninger for UPS. Men hjernen bag Jet Time, pengemanden Lars Thuesen, har et nært forhold til Martin Møller Nielsen, indehaver af Nordic Aviation Capital, som er medejer af Jet Time og sidder i selskabets bestyrelse. Det er den almindelige opfattelse, at Jet Time med Nordic Aviation Capital vil være i stand til at klare opgaven i Köln – evt. ved en overtagelse af Star Air’s flyflåde.

   Om amerikanerne tør binde an med Jet Time, er så næste spørgsmål.

   Men,’ siger Lars, ’vi satser benhårdt på at få aftalen med UPS i hus.’ ¤

 

TRAVEL PEOPLE NESLETTER – 03JAN2014