Jet Time ekspanderer
Charterflyselskabet
Jet Time har etableret et datterselskab i Finland med henblik på chartertrafik
mellem Finland og Tyrkiet, og samtidigt satser Jet Time på at overtage det A.
P. Møller-ejede Star Air’s
flyvninger ud af Köln.
Af Preben Jack Petersen.
JET
TIME, der kun er knapt otte år gammelt, har fået vokseværk i en grad, der
vækker betydelig opmærksomhed i nordisk luftfart. Selskabet er pr. 1. januar
blevet etableret i Helsingfors på en finsk AOC og begynder om kort tid
regelmæssig chartertrafik mellem den finske hovedstad og diverse tyrkiske
feriedestinationer.
Indledningsvis placeres en Boeing B-737-700
i den finske base, og før Påsken sendes endnu en -700 til Helsingfors. Flyene
bemandes med danske kaptajner, mens styrmænd og kabinefolk bliver finske
lokalansatte.
Baggrunden for etableringen af det finske
Jet Time er, at de tyrkiske luftfartsmyndigheder ikke har villet godkende
trafik mellem Tyrkiet og Finland på en dansk AOC.
Jet Time har indgået aftale med en finsk rejsearrangør
om at forestå flyvningerne med bureauets gæster et år frem i tiden, og Jet Time
ser muligheder for trafik til og fra Finland også i andre sammenhænge. Derfor
har Klaus Ren, administrerende direktør i Jet Time, store forventninger til den
finske etablering.
Star
Air
Parallelt
med den nye aktivitet i Finland har Jet Time besluttet sig for at lægge billet
ind på de flyvninger, som det A. P. Møller-ejede
luftfartsselskab Star Air gennem de seneste 10 år har udført i Europa for det
amerikanske fragtflyselskab UPS, der flyver for kurerselskabet Federal Express.
Hver nat ankommer til lufthavnen i Köln fly
fra USA med pakker, der skal viderebeordres til modtagere i hele Europa. Fra
Köln flyves pakkerne videre med 12 fly fra Star Air – et selskab, som for nylig
afdøde Maersk Air-chef Bjarne Hansen tog initiativ
til.
Star Air har omkring 200 piloter ansatte,
men kontrakten med UPS står foran sit udløb, og den er blevet sendt i åbent
udbud.
Ifølge nyhedssitet check-in.dk er West Atlantic, Farnair
og ASL interesseret i at få fingre i UPS-kontrakten, og nu har også Jet Time
meldt sig på banen.
Selvom Jet Time på det
seneste er vokset gevaldigt, har selskabet langt fra den fornødne kapacitet til
at overtage Star Air’s flyvninger for UPS. Men
hjernen bag Jet Time, pengemanden Lars Thuesen, har et nært forhold til Martin
Møller Nielsen, indehaver af Nordic Aviation Capital, som er medejer af Jet Time og sidder i selskabets
bestyrelse. Det er den almindelige opfattelse, at Jet Time med Nordic Aviation Capital vil være i stand
til at klare opgaven i Köln – evt. ved en overtagelse af Star Air’s flyflåde.
Om amerikanerne tør binde
an med Jet Time, er så næste spørgsmål.
’Men,’
siger Lars, ’vi satser benhårdt på at få aftalen med UPS i hus.’ ¤
TRAVEL
PEOPLE NESLETTER – 03JAN2014