Den
fremtidige flytrafik til Grønland
Kampen
mellem luftfartsselskaberne vil primært udspilles mellem Air Greenland,
Norwegian og Air Iceland, hvorimod et SAS-comeback bedømmes som mindre sandsynligt.
Desuden forventes ad hoc charter på Ilulissat i forbindelse med
krydstogt-sejlads samt lokaltrafik fra USA/Canada.
Af James B. Clinton.
EFTER
AT GRØNLANDSKE POLITIKERE langt om længe har fundet fælles fodslag i
spørgsmålet om ny lufthavn i Syd-Grønland og
udvidelse af lufthavnene i hovedstaden Nuuk og i landets turisme-mekka Nr. 1,
Ilulissat, samler interessen sig nu om, i hvilken udstrækning udenlandske
luftfartsselskaber vil gøre brug af de nye lufthavnsfaciliteter.
Dertil kan, efter TRAVEL PEOPLE’s
umiddelbare vurdering, svares, at udenlandske luftfartsselskaber næppe kommer
til at stå i kø for at etablere rutetrafik til Grønland, hvorimod chartertrafik
nok kan være at vente i mindre grad. Efter al sandsynlighed vil Air Greenland
stadigvæk være det selskab, som tager ansvar for grønlændernes trafik fra
Grønland til udlandet – og vice versa.
To selskaber, som udover Air Greenland må
tages i betragtning, er Icelandair henholdsvis Norwegian, hvorimod det er
tvivlsomt, om SAS vil gøre sin entré i den nye lufthavnsstruktur.
Icelandair har via sit søsterselskab Air
Iceland i flere år fløjet på Grønland, både til Nuuk og til Ilulíssat
samt i en kort overgang tillige på Kangerlussuaq (Sdr. Strøm), så islændingene
vil ikke være nogen nyskabelse i de grønlandske lufthavne, men blot en
fortsættelse af selskabets hidtidige aktiviteter, om end selvsagt med
tilpassede ændringer.
Dygtige
nordmænd
Norwegian
har god erfaring i at hoppe ind i helt nye projekter. Det ligger i deres blod,
og de er ligeledes dygtige til at forsvinde igen, når et projekt viser sig ikke
at svare til forventningerne. Ilulíssat vil helt
klart være destinationen for Norwegian med et par flyvninger om ugen – måske
kun én om vinteren og til gengæld tre om sommeren.
Nordmændene har vist stor dygtighed med
hensyn til at søsætte nye ruter og også til at skabe den optimale markedsføring
omkring dem.
At man til gengæld næppe skal forvente at se
SAS i Grønland igen, skyldes opsplitningen af trafikken på Søndre Strømfjord
med halvdelen af trafikken til Nuuk og den anden halvdel til Ilulíssat. SAS vil næppe kunne fylde flyene op alene til
Nuuk og tilsvarende heller ikke til Ilulíssat – set i
lyset af konkurrencen fra Air Greenland og Norwegian.
Skulle trafikken til Grønland hen ad vejen
blive af uventede store dimensioner, som alligevel vil friste SAS til at gå ind
på Grønland, må det antages, at SAS vælger en fast rute fra København til Nuuk
med forslagsvis tre ugentlige afgange foruden ad hoc turisttrafik til Ilulíssat i mindre skala.
Nye
fly
Betydningen
af udvikling af lufthavne for på den måde at opnå større passager-antal blev
fredag 30. november understreget af den administrerende direktør for Københavns
Lufthavn, Thomas Woldbye, ved et arrangement i
foreningen Danske Luftfartsjournalister, som havde sin årlige jule-komsammen på
Hotel Clarion i Kastrup:
’Såfremt en lufthavn ikke løbende
opgraderes, både hvad angår tekniske og servicemæssige faciliteter, taber den i
værdi for luftfartsselskaberne, og det er det samme som, at lufthavnen
stagnerer og på sigt mister trafik,’ udtalte Thomas Woldbye.
Han nævnte i den forbindelse, at Københavns Lufthavn har investeret i
milliardklassen i de syv år, han har været CPH’s
chef, og at passagertallet i samme periode er steget fra 13 mio. til nu 30 mio.
om året.
Jacob Nitter Sørensen, administrerende
direktør i Air Greenland, der var tilstede ved mødet, bekræftede i samtale med
TRAVEL PEOPLE Thomas Woldbyes udlægning af følgerne
ved manglende opdatering af lufthavne og mente, at den omstændighed var et godt
incitament for de nu godkendte lufthavnsprojekter i Grønland. Jacob sagde, at i
fald, de grønlandske lufthavnsudvidelser var faldet til jorden, ville det være
nærliggende at formode, at man havde oplevet en stagnation eller i værste fald
tilbagegang i trafiktallene.
På spørgsmålet om, hvilke flytyper man
sigter mod at skulle flyve med, når de nye runways er
’køreklare’, oplyste han, at det anliggende i øjeblikket er genstand for
diverse overvejelser og analyser:
’Vi indstiller os på fly, der kan medtage
mellem 160 og 300 passagerer. Men derudover skal vi finde ud af, hvilken slags
motor vi skal satse på, Boeing-Max eller Airbus-Neo, og endelig skal vi tage
højde for, at det i nødstilfælde skal være muligt for flyene at nå en
alternativ lufthavn, hvilket for Ilulíssats
vedkommende vil sige Nuuk. Så længe Kangerlussuaq (Søndre Strøm) holdes i gang,
vil den lufthavn selvsagt være det ubetinget bedste alternativ. Banens længde
udgør ikke mindre end 2810 meter, og vejret dér er for det meste gunstigt,’
siger Jacob.
Et politisk spørgsmål, som endnu ikke er
afklaret, drejer sig om, hvorvidt der vil blive stillet krav til udenlandske
luftfartsselskaber om året rundt-trafik.
En sådan betingelse er gældende for Air
Greenland og er stadfæstet i koncessionen, men Jacob véd ikke, om samme krav
bliver stillet til udenlandske selskaber:
’Det skal politikerne bestemme, men jeg kan
for Air Greenland’s vedkommende blot sige, at det vil
være noget nær umuligt at konkurrere, hvis vi skal leve op til krav om
helårsbeflyvning, om ikke samme krav stilles til andre operatører.’
Hotelkapaciteten
Hotelsituationen
i Ilulíssat er fyldestgørende i dag, men med Norwegian
som fremtidig spiller i det marked vil flere hotelsenge utvivlsomt være
påkrævet.
Gennem mange år har Ilulíssats
hotelflagskib været identisk med det Air Greenland-ejede Hotel Arctic med godt og vel 100 dobbeltværelser, mens byens
næststørste hotel, Hvide Falk, i januar i år blev opkøbt af Albatros Travel i
København. Hvide Falk opførtes i 1971 og har siden da haft skiftende ejere,
uden at nogen af dem har fået den store, økonomiske gevinst ud af det.
Angiveligt har Albatros’ formål med hotelovertagelsen
i Ilulíssat været at sikre tag over hovedet til egne
passagerer. Søren Rasmussen på Albatros har altid haft evnen til at se et
perspektiv i sine handlinger.
Når Hotel Arctic
har haft status som ’største og førende hotel’ i Ilulissat, skyldes det ikke
mindst, at Air Greenland har haft som politik i alle år at dække de underskud,
der har været, samtidigt med at overskud er blevet geninvesteret for på den
måde at kunne foretage jævnlige udvidelser, vedligehold og andre opdateringer
af virksomheden. Dertil kommer, at Hotel Arctic
gennem de seneste 26 år kun har haft én administrerende direktør, Erik
Bjerregaard, som har levet for og kælet for ’sit’ hotel, som var det hans egen
baby. Han har været tilstede på rejsemesser over det meste af Jorden for at
kapre kunder. I september i år lod han sig pensionere i en alder af 76 år.
Endvidere findes
Hotel Icefiord, der i dag ejes af Jørgen Nielsen fra
Topas Rejser i Ry på Jylland. Hotellet er smukt beliggende helt ud til vandet
og rummer en suveræn god og anerkendt restaurant.
Sidst i rækken kommer Bed-and-Breakfast-hotellet Avannaa med
ca. 50 værelser. Avannaa er nabo til Hotel Arctic, og ejermæssigt er det hotel ikke bundet op til
nogen touroperatør, luftfartsselskab eller lign.
Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at intet hotel i Grønland er knyttet til nogen international kæde, hverken ejermæssigt eller som franchise. ¤
Et politisk spørgsmål, som endnu ikke er
afklaret, drejer sig om, hvorvidt der vil blive stillet krav til udenlandske
luftfartsselskaber om året rundt-trafik.
En sådan betingelse er gældende for Air
Greenland og er stadfæstet i koncessionen, men Jacob véd ikke, om samme krav
bliver stillet til udenlandske selskaber:
’Det skal politikerne bestemme, men jeg kan
for Air Greenland’s vedkommende blot sige, at det vil
være noget nær umuligt at konkurrere, hvis vi skal leve op til krav om
helårsbeflyvning, hvis ikke samme krav stilles til andre operatører.’
Jacob Nitter Sørensen (t.h.), CEO hos Air Greenland,
deltog fredag eftermiddag i Danske Luftfartsjournalisters jule-arrangement
på Hotel Clarian i Københavns Lufthavn. Jacob
informerede Preben om, hvordan Air Greenland forestiller sig, at flytrafikken
vil udvikle sig, når lufthavns-udvidelserne er fuldendte.